Tábory sa rýchlo plnia!  
Neváhajte s prihláškou!
X Prihlášky > TU <

Výhody letného vedeckého tábora pre deti

Vedecký tábor pre deti prináša množstvo výhod – nielen v oblasti rozvoja vedomostí, ale aj v rámci osobného rastu a sociálnych zručností. Ide o zábavný a efektívny spôsob zážitkového, neformálneho vzdelávania, ktorý je rozšírený nielen na Slovensku, ale aj celosvetovo. Takéto tábory podporujú vnútornú motiváciu detí k učeniu sa prírodných vied, pomáhajú im dosahovať vlastné ciele a prebúdzajú túžbu objavovať nové poznatky.

Zážitkové učenie predstavuje formu vzdelávania prostredníctvom priamej skúsenosti. Spojením zážitku s premýšľaním a praktickým uplatnením vzniká hlbší a trvácnejší proces učenia. Tento prístup rozvíja dôležité schopnosti ako kritické myslenie, riešenie problémov, kreativitu, manažovanie času, zodpovednosť a spoluprácu. Učenie sa tak mení z pasívneho prijímania informácií na aktívny proces, ktorý zapája myseľ i telo. Deti riešia reálne úlohy, pracujú v tímoch a učia sa z každodenných situácií, čo prispieva k lepšiemu pochopeniu a zapamätaniu si učiva.

Overené výhody vedeckých táborov

Zvýšenie sebavedomia a motivácie k učeniu

Výskum Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave sledoval vplyv tábora ako formy zážitkového učenia v prírodnom prostredí na motiváciu žiakov k štúdiu prírodných vied. 45 účastníkov absolvovalo vstupné a výstupné testy a rozhovory zamerané na ich motiváciu. Po roku boli zozbierané aj údaje o ich školských výsledkoch. Výsledky ukázali, že viac ako 60 % žiakov si zlepšilo prospech v prírodovedných predmetoch a 20 % prejavilo výrazne vyšší záujem o prírodné vedy (Ivánková, Halaková a Čolláková, 2022).

Ďalšia štúdia skúmala vnímanie významu neformálneho vedeckého vzdelávania u detí a ich rodín. Výskum zahŕňal 46 vedeckých táborov organizovaných Centrom LUMA Helsinskej univerzity, s účasťou vyše 900 detí a 124 rodičov. Výsledky ukázali, že tábory boli prínosné najmä na osobnej úrovni – deti oceňovali praktické pokusy, zaujímavé témy a nové priateľstvá. Osobitne pozitívne reagovali deti, ktoré predtým neprejavovali záujem o chémiu.

Zistilo sa, že využívanie mimoškolských vzdelávacích prostredí akými sú vedecké tábory zvyšuje motiváciu a záujem o prírodné vedy (Halonen a Aksela, 2018).

V ďalšom výskume (Birinci Konur a kol., 2011) sa sledoval postoj 48 žiakov k vede a technike. Výsledky preukázali pozitívne zmeny nielen v oblasti vedomostí, ale aj v zručnostiach a postoji k predmetom, ako aj zvýšenie sebavedomia pri učení sa prírodovedných tém.

Podpora zvedavosti a objavovania

Štúdia publikovaná v Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching (Metin a Leblebicioglu, 2011) zistila, že deti, ktoré sa zúčastnili vedeckého tábora, zlepšili svoje chápanie vedeckých procesov, ako je meranie, predikcia a interpretácia údajov. Tábor podporil ich prirodzenú zvedavosť a schopnosť objavovať svet okolo seba, pričom si uvedomili, že veda je založená na skúmaní a dôkazoch.

Sociálne zručnosti a tímová spolupráca

Výskum z University of Wisconsin-Stevens Point (Stewart, 2014) preukázal, že deti, ktoré navštívili letný tábor, si výrazne zlepšili sociálne zručnosti – spoluprácu, komunikáciu, otvorenosť voči novým zážitkom, riešenie konfliktov a zodpovednosť. Tieto zručnosti sú kľúčové pre osobnostný aj spoločenský rozvoj.

Vedecký tábor prispieva nielen k rozvoju vedomostí v oblasti prírodných vied, ale významne podporuje aj osobnostný rast, kreativitu a schopnosť spolupracovať. Deti si z neho odnášajú cenné zážitky, praktické zručnosti a nové priateľstvá, ktoré môžu ovplyvniť ich budúce štúdium i kariéru.

Ak hľadáte zábavný a zmysluplný spôsob, ako rozvíjať detskú zvedavosť, poznanie aj priateľstvá, prihláste svoje deti do letného tábora Veselá veda – miesta, kde sa veda stáva dobrodružstvom!

 

Referencie:

BIRINCI KONUR, Kader, et al. Evaluation of a Science Camp: Enjoyable Discovery of Mysterious World. Educational Sciences: Theory and Practice, 2011, 11.3: 1602-1607, Dostupné na: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ936337.pdf

Halonen, J., & Aksela, M. (2018). Non-formal science education: The relevance of science camps. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 6(2), 64–85. https://doi.org/10.31129/LUMAT.6.2.316

IVÁNKOVÁ, Petra; HALAKOVA, Zuzana; COLLÁKOVÁ, Denisa. The Influence of a Science Camp Experience on Pupils Motivating to Study Natural Sciences. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2022, 18(3), ISSN:1305-8223 (online), Dostupné na: https://doi.org/10.29333/ejmste/11709

Metin D. a Leblebicioglu, G., 2011, How did a science camp affect children’s conceptions of science? Online. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, Volume 12, Issue 1, Article 2, Dostupné na: https://www.eduhk.hk/apfslt/v12_issue1/kilic/index.htm

STEWART, Shaina N. Measuring youth development outcomes at camp and a camp-themed after-school program. 2014. PhD Thesis. University of Wisconsin-Stevens Point, College of Natural Resources. https://minds.wisconsin.edu/bitstream/handle/1793/81757/Stewart.pdf

Autor článku: Mgr. RNDr. Lenka Jánošíková, PhD. (lektor Veselej vedy)
Zverejnené: 02. 05. 2025


Naše hodnoty

  • hravo
  • slobodne
  • s rešpektom
  • samostatne
  • bezpečne